film: Észak - Északnyugat - Alfred Hitchcock filmje (1959)
Aki csak távolról ismeri a borzongatás nagymesterének filmjeit, könnyedén azonosíthatja úgy, hogy a fekete-fehér kockákon valami szőkéség retteg túlzottan, műszéllel fújt lobogó hajjal, miközben a szimfonikusok hátborzongató zenét játszanak. A kitűnő forgatókönyv és a megnyerő humor pedig már csak a személyes megismerés része.
Jó-jó, nem rabolnak el bennünket nap-mint nap, de annyira felbolydult ez a nyughatatlan világ, hogy lássuk be: azért ez sincs kizárva. Kiváltképp, ha tévedésből teszik, mint ahogy tették azt a film főhősével, kinek lélekjelenléte igazán példaértékű, mi szükséges is, hogy ne hagyjuk ott a filmet már az elején.
Bevallom, kicsit ódzkodtam az egésztől, mert nem szeretek félni, különösen este nem, s nagyon jól megvagyok úgy is, hogy nem nézek szét napokig gyanakvóan minden ajtónyitás előtt, után vagy közben. De mégis megpróbálkoztam vele, azzal a szigorú (és mégis naiv) elhatározással, hogy ha rögtön az elején egy zsákba csomagolt tetemet ásnak el egy éjszakai esőzésben - azonnal odébb állok.
Mivel a film elhagyását motiváló erőt (éjszakai ásás) eredményesen el is felejtettem, gyorsan berendezkedtem a maradásra. Mivel az autókázásra kényszerített úr, Roger O. Thornhill (Cary Grant) valami ilyesmit mondott: "Nincs ellenemre olykor-olykor egy kis emberrablás, de mára színházjegyem van!"
S ez volt az a pont, amitől sutba dobtam minden előítéletemet, mivel ez a lehetetlen helyzetbe keveredett ember nem reagált annak megfelelő módon szintén lehetetlenül, hanem küzdött, értelmesen érvelt, s úgy próbálta tisztázni önmagát, ahogy azt a filmekben csak nagyon ritkán szokás.
Itt azonban valami egészséges humor táplálja a lélekjelenlétet, talán abban a nem is titkolt reményben, hogy hamarosan napvilágra kerül: ez csak egy csúnya tévedés.
"- Mi ez, valami tréfa?
- Igen, tréfa. Majd a kocsiban nevetünk."
S máris két szűkszavú rosszfiú mellett találja magát a hátsó ülésen, kik nem kotyogják el neki úticéljukat.
"Ne mondják meg, hová megyünk, had lepődjek meg!"S talán még a szája is tátva marad, amikor meglátja azt a kastélyt, ahová elrablói szállítják.
Csak a szerencséjének köszönheti, hogy megmenekül. S amikor a rendőrökkel visszatér fogvatartásának helyszínére, megdöbbenve kénytelen nyugtázni, hogy nyoma sincs se a kémnek, se az italokat őrző szekrénynek, ráadásul még rajongásig szeretett mamája sem hiszi, egyetlen szavát sem.
A hányattatások sora azonban még csak most kezdődik. Nem sokkal később ugyanis a nagykövet holtteste mellett találnak rá a rendőrök, miközben a gyilkos fegyvert szorongatja. Hiába bizonygatná ártatlanságát, senki nem hinne neki. Nincs más választása, mint megpróbálni a lehetetlent: menekülni, és útközben megfejteni a rejtélyt: mit akarnak tőle az üldözők?!
Szövevényes történet, borotvaéles ésszel és kristálytiszta logikával megszerkesztve. Nyári hűsölésként kifejezetten ajánlott!
North by Northwest
Rendező: Alfred Hitchcock
Zeneszerző: Bernard Herrmann
Operatőr: Robert Burks
Szereplők: Cary Grant (Roger O. Thornhill/George Kaplan), Eva Marie Saint (Eve Kendall), James Mason (Phillip Vandamm)
Alfred Hitchcock további filmjei:
Családi összeesküvés (1976) rendező
Téboly (1972) rendező
Topáz (1969) rendező, producer
Szakadt függöny (1966) rendező, producer
Marnie (1964) rendező
Madarak (1963) rendező
Psycho (1960) rendező
Észak-Északnyugat (1959) rendező, producer
Szédülés (1958) rendező
Az ember, aki túl sokat tudott (1956) rendező
A tévedés áldozata (1956) rendező
Bajok Harryvel (1955) rendező
Fogjunk tolvajt! (1955) rendező, producer
Gyilkosság telefonhívásra (1954) rendező
Hátsó ablak (1954) rendező, producer
Meggyónom (1953) rendező
Idegenek a vonaton (1951) rendező, producer
Félelem a reflektorfényben (1950) rendező
A Baktérítő alatt (1949) rendező
A kötél (1948) rendező
A Paradine-ügy (1947) rendező
Forgószél (1946) rendező
Elbűvölve (1945) rendező
Jó utat (1944) rendező
Madagaszkári kaland (1944) rendező
Mentőcsónak (1944) rendező
A gyanú árnyékában (1943) rendező
Gyanakvó szerelem (1941) rendező
Végre egy jó házasság (1941) rendező
Boszorkánykonyha (1940) rendező
A Manderley-ház asszonya (1940) rendező
Jamaica fogadó (1939) rendező
Londoni randevú (1938) rendező
Fiatal és ártatlan (1937) rendező
Szabotázs (1936) rendező
Titkos ügynök (1936) rendező
39 lépcsőfok (1935) rendező
A férfi, aki túl sokat tudott (1934) rendező
Gazdag és különös (1932) rendező, író
A tizenhetes számú ház (1932) rendező, forgatókönyvíró
A csalás (1931) rendező, forgatókönyvíró
A gyilkos (1930) rendező, adaptáció
Juno és a páva (1930) rendező, adaptáció
A Man-szigeti ember (1929) rendező, forgatókönyvíró
Zsarolás (1929) rendező, forgatókönyvíró
A farmer felesége (1928) rendező, forgatókönyvíró
Pezsgő (1928) rendező, forgatókönyvíró
Könnyed erkölcsök (1927) rendező
A szorító (1927) rendező, forgatókönyvíró
A titokzatos lakó (1926) rendező, forgatókönyvíró
A gyönyörök kertje (1925) rendező
Hitchcock titkai (TV film) színész
Csomós Éva