Az ember, aki ott sem volt (2001)
2007. május 23. írta: Csomós Éva

Az ember, aki ott sem volt (2001)

-kimaradt élet

Amikor már szinte minden létezőt felrobbantottak, és likvidáltak minden káros egyedet, mintha megint a látszólagos semmi mögött meghúzódó ezernyi rezdülésre kezdenénk figyelni. Ezt támasztja alá a Coen testvérek újabb nagyszerű alkotása, mely egy olyan emberről szól, ki ott sem volt (The Man Who Wasn't There).

 


 

Doris
Doris
Hol ott? - kérdezhetnénk kritikusan. Talán a saját életében? Az meg miként lehetséges? Vagy valami fontos eseményről maradt le? Mi lehetett volna az? Egy meghatározó találkozás vagy netán egy gyilkosság?

Ed Crane, a film szűkszavú főszereplője jelen volt egy gyilkosságnál. Mondhatni, nélküle az be sem következett volna, hiszen ő követte el. S mi nézők még csak el sem ítéljük emiatt. Hiszen annyira természetesen következik be, amilyen természetesen az élet állítja elénk a változásokat, s mi azt is tudjuk, hogy nem a gyilkosság a lényeges ebben a történetben. Bár tény, hogy némileg összekuszálja az amúgy már jól megszokott hétköznapokat.

Ed Crane
Ed Crane
Hiszen miféle izgalmak is lehetnének Ed Crane (Billy Bob Thornton), a kisváros borbélyüzletében dolgozó ember életében? Személye azt a tipikusan átlagos amerikai embert jeleníti meg, aki soha nem álmodozott arról, hogy másképp élje életét, hogy többet tegyen a napi hajvágásnál, hiszen még csak borbélynak sem lehet nevezni, ő csak benősült az üzletbe, ahol sógorával, a száját befogni nem tudó Frankkel dolgozik együtt. Nem akar ő különösebben semmit, bár nem is lelkesedik helyzetéért. Elfogadja. Mint ahogy az ember elfogadja, hogy a naptár 1949 nyarát mutatja, a helyszín pedig az Észak-californiai Santa Rosa, a poros kisváros, ahol látszólag nem történik semmi különös. Csendesen éldegél feleségével Dorissal (Frances McDormand), ki a helyi áruház könyvelője és nagy valószínűséggel viszonyt folytat főnökével, a háborús veterán "Big" Dave-el (James Gandolfini).

Jelenetek a filmből
Jelenetek a filmből
Ám egy - a többihez annyira hasonlító - napon egy utazó üzletkötő képében megérkezik az évszázad kitörési lehetősége, melyben Ed lehetne a csendestárs. Ez pedig újabb lehetőséget teremtene arra, hogy Ed továbbra is csendes mellékszereplőként vegyen részt élete változásaiban. Ehhez azonban pénzre lenne szüksége. Rövid idő alatt meg is találja a módját a kívánt összeg megszerzésének, mert egy névtelen levélben megzsarolja Big Dave-et a saját feleségével folytatott viszonya miatt. Ez egy újabb olyan üres pozíció, ahol egy nem is létező zsaroló "helyettesítésével" próbál meg érvényesülni. A dolgok simán mennek, Dave fizet, Ed pedig átadja a pénzt az utazó ügynöknek.

Dave-et azonban nem olyan fából faragták, hogy bele tudjon nyugodni feleségétől módszeresen elsikkasztott pénze elvesztésébe, ezért felkutatja az utazó ügynököt. Miután kiveri belőle a történteket, éjszaka irodájába hívja a gyanútlan - és mindvégig rezzenéstelen arcú - borbélyt, aki dulakodás közben, önvédelemből leszúrja őt, majd nyugodtan hazasétál. Másnap a rendőrség megjelenik Ed munkahelyén, és megtudja, hogy a feleségét főnöke meggyilkolásának vádjával börtönbe szállították.

S a bonyodalmak csak ekkor kezdik igazán felkavarni a már amúgy sem annyira békés kedélyeket. Ed egyedül van titkával, s a láthatatlanul jelentéktelen figura most végre úgy érzi, felszínre kerül. Némileg bűntudatból sógorával a legnevesebb ügyvédet fogadják (Tony Shalhoub) meg Doris kiszabadítására, ami a családi borbélyüzlet elzálogosításába kerül, de Frank meghozza az áldozatot, hiszen ilyen helyzetben össze kell tartaniuk. Amikor alkalom nyílik, Ed megpróbálja tettéért magára venni a büntetést, de az ügyvéd elutasítja próbálkozását, mondván, neki olyan sztorira van szüksége, amit a legmeggyőzőbben tud előadni az esküdteknek.

A sztori bemutatása azonban elmarad, mert a per kezdetének napján Doris öngyilkos lesz cellájában. Ezután Ed egy ismerős lány, Birdy zenés karrierjének egyengetésére teszi fel az életét, ám a lány nem bizonyul tehetségesnek. Árnyékként egyedül marad. Nincs már senki az életében, aki hazavárná, aki mellett tovább játszhatná a másodhegedűs szerepét.
Egy súlyos autóbaleset után újból megjelennek a nyomozók, s letartóztatják az eltűnt vállalkozó meggyilkolása miatt, akit valójában Dave temetett a hullámsírba.
S még mindig nincs vége a meglepetéseknek, a gyönyörűen fényképezett fekete-fehér beállításoknak, az iróniának, s annak a nagyon finom, érzékeny hangulatnak, mi keresztüllengi a történetet.
A 2001-ben készített fekete-fehér 115 perces alkotás a 2001. évi cannes-i fesztiválon kiérdemelte a legjobb rendezés díját.
"A 2001. év legjobb amerikai filmje." (The Guardian)
"A Coen-testvérek eddigi legjobb filmje." (The Financial Times)
"Billy Bob Thornton felejthetetlen alakítást nyújt." (Time Out)


Forgatókönyv: Joel Coen, Ethan Coen
Főszereplők: Billy Bob Thornton, Frances McDormand, James Gandolfini
Rendezte: Joel Coen

A képek forrása:
www.haro-online.com
www.film.gen.tr
ebts.dk/ reviews/thecoenbrothers.htm


Csomós Éva

 

A bejegyzés trackback címe:

https://csomoseva.blog.hu/api/trackback/id/tr2366500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bcyke blogberlo, aki ott sem volt · http://kacatvilag.blog.hu/ 2007.05.23. 22:47:29

"gyönyörűen fényképezett fekete-fehér beállításoknak, az iróniának, s annak a nagyon finom, érzékeny hangulatnak, mi keresztüllengi a történetet"

Én mondjuk úgy érzem ez egyik kedvenc filmemről - mondjuk az összes többiről is -, hogy a sztori, az csak annyira lényeges, hogy jó kurva szövevényes, és így nagyjából tán elég is lenne róla ennyi, annyi, mint amennyi mennyiségre fenti idézetben van benne, és az abban pingetett téma, a film hangulata és szépsége az, mit lehetne igazán fejtegetni kilóméterekre.

De csak szerintem.
süti beállítások módosítása