Lassú, csendes, feliratos, hosszú, nélkülözi a gyors vágásokat, a látványtrükköket, de akinek van türelme kivárni a csodát, az szeretni fogja Andrej Tarkovszkij Stalker című alkotását!
Stalker |
A területnek két határa van: egyiket rendőrkordon védi, mert az állami karhatalom tiltott övezetnek minősítette és lezárta. A másik a Zóna közepébe vezető küszöb, melyen keresztül a titkos vágyakat teljesítő szobába lehet jutni. Mert a mendemondák úgy tartják, a Zónában teljesülnek az ember kívánságai.
Útitársak |
A Tudós úticélja, hogy elpusztítsa a Zónát, nehogy valaki zsarnoki vágyaitól vezérelve lépje át a küszöböt, s elpusztítsa az egész világegyetemet. Hosszas birkózás, veszekedés után a professzor más belátásra jut. Ő a titkok szobájának küszöbéig jutva ezt a belső utat tette meg. Stalkert pedig elviselhetetlen fájdalommal tölti el a Tudós és az Író vonakodása, s hogy nincs kit bevezetnie a szobába. Stalker a hit embere, aki másokat is hitre tud vezetni. Nevezhetnénk a Zóna papjának, kinek alakja mélyen az orosz hagyományba gyökeredzik. A szerzeteshagyományban ugyanis Stalker alakjának a sztarec felel meg. Pontosabban szólva Zosszima sztarec alakja a Karamazov testvérek c. Dosztojevszkij regényben. Az orosz hagyományban a sztarec az a lelki vezető, aki megkapta a megkülönböztetés karizmáját.
Eközben kislánya a konyhában olvas, s tekintete megmozdítja az asztalon lévő poharat, míg a néző Beethoven Örömódáját hallhatja. A győzelem, a hit megnyilatkozása ez. Azé a csodáé, mi már csak erkölcsi csoda lehet, csak erkölcsileg teljesülhet, erkölcsileg következhet be, egészen odáig, hogy minden technikai trükk nélkül - a puszta tekintet ereje elegendő lesz ahhoz, hogy a holt tárgyakat megmozdítsa az asztalon.
Andrej Tarkovszkij |
Magától értetődő természetességgel közlekedik az álmok világában, nem magyarázkodik, csak formát ad látomásainak a legsúlyosabb, de egyszersmind legképlékenyebb közegben. Olyan művész, ki katasztrófaként éli meg, hogy a modernitás racionalizmuskultusza elfeledtette az emberrel saját örök, spirituális értékeit, elszakította az embert a közösségtől és önmagától. Ráadásul abban a korszakban kellett létrehoznia művészetét, amikor az orosz civilizáció - a 60-as évekbeli utolsó virágkora után - kimúlt. Két világ között állt, és egyikben sem volt otthon.
Éppúgy mint főhőse, ő is lelki vezetőként működik, aki segít nézőinek megtalálni az utat önmagukhoz.
Rendezte: Andrej Tarkovszkij
Szereplők: Alisa Freindlich, Nyikolaj Grinyko, Alexandr Kajdanovszkij, Anatolij Szolonyicin
Játékidő: 165 perc
A képek forrása:
www.mhvf.net/forum/scifihorror/ posts/124228897.html
Csomós Éva