Autólegendák - Szappantartó vagy Papírlimuzin?
2007. május 12. írta: Csomós Éva

Autólegendák - Szappantartó vagy Papírlimuzin?

 

Trabanton szállni élvezet! Ma már csak mosolygunk ezen, de szüleinknek még féltve őrzött és megbecsült kincsnek számított, mire gyakran évekig vártak, hogy aztán hétvégenként szappanos vízzel mossák, ápolják, gyönyörködjenek benne.

A Trabi maga...
A Trabi maga...
A Trabant volt az első jármű Németországból, ami a keleti közlekedés szimbólumává vált. Régebbi kiadású autós szakkönyvek még Törpeautónak nevezték, hiszen eredetileg nem is kocsinak készült, hanem fedett motornak. Talán inkább egyfajta átmenetnek nevezhetjük az autó és a motorbicikli között, aminek tervezői az AWZ P70 nevet adták.

DKW - vagyis Das Kleine Wunder -, a kicsi csoda volt a neve annak a német autógyárnak, amelyik kitalálta az F8-at, ami később minden keletnémet családi autónak őstípusává vált. A Zwickauban települt AWZ gyár folytatta az F8 gyártását, aminek továbbfejlesztéséből született meg a szovjetek fennhatósága alatt a második világháború után az F9. 1953-ban az F9 gyártása Eisenachba költözött, ahol az EMW, később pedig a Wartburg készült. Itt a P70-es modellt fejlesztették ki, aminek elnevezésében a P (plastic, műanyag) a műanyagból készült karosszériát, a 70 pedig a 700cm3-es motort jelölte. Ez volt az első német autó, amelyik műanyag (duroplast) karosszériával készült. 1955-ben mutatták be, kétütemű motorja a régi kéthengeres F8-asra épült, 22 lóerőt teljesített. A kocsi 820 kg-ot nyomott, 90 km/h végsebességre volt képes, és nem kevesebb, mint egy perc alatt gyorsult fel 100 km/h sebességre. Ezek a menetteljesítmények már abban az időben is nagyon elavultnak számítottak, de hát ezt a gépet valószínűleg a nyugodtabb, ráérősebb vezetőknek szánták.

S amikor egy lóerővel több...
S amikor egy lóerővel több...
A Limousine kivitel mellet kapható volt még kombi és nyitott változatban is. A négy évig tartó gyártás során körülbelül 30.000 autót rendeltek a vásárlók. 1957-től volt kapható a P70-es utódja: a P50-es, majd a P601. Elsőként a P50-es viselte a Trabant emblémát. Nagyon közkedvelt kocsi volt, alacsony ára és könnyű javíthatósága miatt vonzódtak hozzá az emberek.

Az első szérián még nem volt oldalcsík, egyszínű volt a fényezés, a dísztárcsák pedig virágsziromszerűek. Az orrjelvény magában hordja a motorháztető nyitóalkalmatosságát. Ennek kisebb motorja volt a P60-asénál: 500 cm3-es, amely 18 lóerőt adott le. 1964-ig 132.000 db-ot adtak el belőle, amikor a P601 átvette a helyét. 1958-ban az autó oldalán lévő díszléc átalakult, ezentúl ívesen lekanyarodott az autó hátulja felé haladva, és a kocsi fényezése is kétszínű lett. A kormányküllők is íveltté váltak, és az üléstámlát billenthetővé alakították. 1959-től forgalomba került az új a típusjelzés, ezentúl Trabant 500 névvel.

Trabant Colin McRae WRC
Trabant Colin McRae WRC
1960-ban jelent meg az első kombi, Két évvel később pedig a már ismert karosszériát mutatták be 600-as motorral, 100Km/h végsebességgel. Ekkor már egyenes küllős kormánykerék, kettős egyenes díszléc jellemezte az autót. A fehér autókon szürke, piros, kék, okker vagy zöld volt a fényezés, a többi pedig egy színnel futott. A hátsó lámpa alsó részét Magyarországon belülről bíbor burkolattal látták el. A kétüteműek utolsó típusa a P601-es volt, amit 1963-tól készítettek.

Ez a jármű még a mai napig rója Magyarország útjait. Műszerfala fehér volt, és ezt csak 1964-ben változtatták feketére. A sebességmérő kerek alakú, de 1964-től már ez is trapéz formájú lett. Ezeknél a kocsiknál még nem volt szellőző a C oszlopon, a tank 24l-es volt. Az első embléma a hűtőrácson helyezkedik el, de még nem a jól ismert "körbe zárt villám", hanem van két oldalra ágazó karja is. Az index és a hátsó prizma pedig fémkeretes.

A rendszámvilágítás öt izzóval üzemelt, a tükrök pedig ívelt formájúak voltak. 1965-ben már van Trabant 601 Deluxe típus is, amin a külső alkatrészek nagyja krómbevonatú, kisebb extrák is találhatóak benne, a tető fényezése is esetenként más, mint a karosszéria többi részén.

Ugyanebben az évben megjelent az automata kuplungos (félautomata váltós) Trabant Hycomat kivitel is, amit csak megrendelésre gyártottak, de meglehetősen nagy példányszámban kelt el. 1967-ben még vadabb újításra szánta el magát a gyár, mert piacra dobták a nyitott változatot. Ennek két fajtája volt, a Tramp és a Kübel. Előbbit a katonaságnak, határőrségnek, utóbbit pedig a civil vásárlóknak szánták. A következő nevezetes évszám 1974, ekkor gördült ki a gyárkapun az egymilliomodik Trabant. Számos apróbb változtatás gazdagította a kocsit ezekben az években. Ilyen volt a kormányzás, az intrevallumkapcsolós ablaktörlő vagy a kibővített színválaszték. 1980-tól már a Deluxe kivitelhez elektromos ablakmosó, ködlámpa, tolatólámpa és kétszólamú kürt is tartozott. Ez 1983-ban kibővült még fejtámlákkal és hátsóablak-fűtéssel is. Ez utóbbi 1987-től minden modellen szériafelszerelés. 1985-től a fényszórókban halogénizzók világítanak, és megjelent a tetőablakos változat is. A felsorolt "extrák" ma már szinte bárki számára nélkülözhetetlen kiegészítőket jelentenek egy autóban, de amint láthatjuk, a "kicsi csoda" esetében ez nem volt mindig így.

A járgány szerelmesei hobbyból, szórakozásból cicomázzák fel Trabijukat, és nem kis összeget költenek el különböző spoilerekre, a karosszéria leültetésére, könnyűfém felnikre és egész jó kis autókat pofoznak ki a Trabantból. Nem rossz ötlet kicserélni az első üléseket valami nyugati háromajtós kisautóéra, az nemcsak könnyebben előredönthető, hanem előrecsúsztatható is lesz a beszálláshoz. A nem túl izgalmas, szinte teljesen sík felületű padlólemezre való rögzítés pedig nem igényel nagy varázslatot. A Trabant még mindig életünk része, valaki örül ennek, vannak akik ki nem állhatják a kis pöfékelőket. Körülbelül 3 millió Trabantot adtak el összesen. Ezt az értéket összehasonlítva a Mini Morris 1,2 milliós eredményével, azt mondhatjuk, hogy a Trabant sikeres kisautó volt.

A bejegyzés trackback címe:

https://csomoseva.blog.hu/api/trackback/id/tr9674957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása