Az utak királynője
A Traction Avant elnevezésű Citroën modellt számos elegáns és dicséretes jelző illeti, méghozzá jogosan, hiszen megjelenésének idején nagyon modernnek és különlegesnek számított.
![]() |
André Lefèbvre |
André Citroën ugyanis a "Jövő autója a jelenben" elképzelését szerette volna valóra váltani, amiért meg is szerezte csapatának André Lefèbvre mérnököt, ki 1933 március 12-én Citroën szolgálatába is lépett. Az akkor negyven éves úr már igen komoly hírnevet tudhatott magáénak a szakmában, hiszen azelőtt a Voisin és a Renault istállóinál is megfordult, sőt, komoly autógyártási tapasztalatokra is szert tett. André Citroën pedig azzal a határozott szándékkal alkalmazta, hogy vele valósítsa meg a versenytársak lekörözéséhez szükséges technikai előrelépést.
![]() |
Flaminio Bertoni |
Az elképzelést pedig mielőbb szerették volna valósággá alakítani, így 1933 március végén meg is született az elhatározás: a következő évi autókiállításon be kell mutatni. 18 hónap volt hátra addig. Pedig az akkori átlagos elkészülési idő még hatvan hónap volt. Nem volt vesztegetni való idejük, gyorsan munkához is láttak. Lefèbvre kitűnő szakemberekkel vette körül magát, köztük Flaminio Bertonit is, ki akkorra már nem csak mint ipari formatervező, hanem mint festő, szobrász és feltaláló is ismeretes volt, és tehetségét a kortársai Leonardo da Vinciéhez mérték.
![]() |
André Citroën ugyanis a "Jövő autója a jelenben" elképzelését szerette volna valóra váltani, amiért meg is szerezte csapatának André Lefèbvre mérnököt, ki 1933 március 12-én Citroën szolgálatába is lépett. Az akkor negyven éves úr már igen komoly hírnevet tudhatott magáénak a szakmában, hiszen azelőtt a Voisin és a Renault istállóinál is megfordult, sőt, komoly autógyártási tapasztalatokra is szert tett. André Citroën pedig azzal a határozott szándékkal alkalmazta, hogy vele valósítsa meg a versenytársak lekörözéséhez szükséges technikai előrelépést.
Bertoni ösztönösen érzett rá a forradalmian új vonalvezetésre, a méretekre és az aerodinamikára, amelyek mind jól illeszkedtek a Traction műszaki újításaihoz. Elkészítette az autó faragott makettjét, melyet Citroën azonnal jóvá is hagyott, és engedélyét adta a gyártásra.
![]() |
Az első Traction Avant7 1934 március 24-én készült el. Ettől a pillanattól kezdve több évtizeden át a Traction és Citroën neve egyet jelentett.
![]() |
A Traction hosszú életciklusa során olyan további újításokkal gazdagodott, mint a fogasléces kormánymű, a szinkronizált sebességfokozatok és a Citroën védjegyévé vált légrugózás. A Traction nagy karriert futott be egészen 1957-ig, a gyártósorokról az évek alatt összesen 758 948 darab gördült le. Különböző modelleket fejlesztettek ki belőle, a 7 után a 11-est, aminél az Avant név változatlanul a forradalmi elsőkerék-hajtásra utalt, a 11 pedig a Franciaországban honos adózási lóerőre. 1954-től pedig gyártani kezdték a Traction 15/6 H modelleket is.
![]() |
Majd új korszak következett, melyben két másik mitikus modell, a DS (cápa) és a 2cv (kacsa) foglalta el a királynő helyét.
Csomós Éva
Megjelent: Sulinet Portál